Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit juli, 2020 weergeven

Good stuff

"Verwen je zelf met deze feel good pancakes"  In het weekend is het fijn om jezelf wel eens te verwennen. Probeer dat dan wel te doen met goeie dingen.  Je zal versteld staan hoe lekker het is en ook niet veel lastiger dan een gewone pannenkoek maken. Bereidingstijd: 20 minuten Wachttijd: 4 uur Portie: 2 personen Ingrediënten: 2 tl SUPER VEZELS 4 tl water 1 banaan kokosolie 60 gram havermout 50 gram spinazie 100 gr aardbeien, blauwe bessen, bramen 1 flesje 330 ml KOMBUCHA MANGO * 100 gr mango Cacao nibs Bereiding: je kunt het ijs het beste de avond van te voren maken. Vermaal de mango met de Kombucha is een keuken machine tot een gladde massa. Schep in een bakje met een deksel en zet in de vriezer voor minimaal 4 uur. Voeg de banaan, havermout, spinazie en de vezels toe aan een keukenmachine en laat draaien tot een soepel deeg. Verwarm een beetje kokosolie in een koekenpan op middel hoog vuur. Je kunt het beste kleine pannenkoekjes of poffertjes maken omdat het beslag lastig

Zegt die chocolade eet mij tegen jou?

Roepen al die lekkernijen ook eet mij tegen jou? Eigenlijk zijn het je darm bacteriën die dat roepen. De samenstelling van je darmflora ook wel je microbioom genoemd is net zo uniek als je vingerafdruk. De samenstelling van je microbioom kun je beïnvloeden door wat je eet. Eet je heel veel groente en fruit dan ontwikkelen er micro-organismen die van groente en fruit leven. Eet je echter veel junckfood dan komen er meer micro-organismen die hier van houden. Micro-organismen communiceren met jouw lichaam. Ze zeggen tegen jouw hoofd waar ze behoefte aan hebben. Zo zal een microbioom die voornamelijk bestaat uit juckfood bacteriën je vertellen dat ze patatjes en pizza willen eten. Hieronder een super leuk filmpje over hoe dit werkt. Ik wist dat het niet aan mij lag 🤣. Uiteindelijk ben ik natuurlijk wel degene bepaald wat ik in mijn mond stop. Maar wel goed om te weten dat als je meer gezonde voeding zoals groente en fruit eet dat je uiteindelijk hier ook meer behoefte aan gaat krijgen. Nu

Courgette bowl

Courgette voor ontbijt? Ja echt lekker hoor ... Veel mensen in westerse landen hebben een opgeblazen buik. Dit komt in veel gevallen doordat men te veel brood, pasta een aardappelen eet en te weinig groente. In groente zitten vezels, die dragen bij aan een goede werking van de darmen. Het Voedingscentrum geeft aan dat je 200 gr groente op een dag moet eten om gezond te blijven. Veel mensen komen daar niet eens aan. Aan 200 gr groente op een dag heb ik niet genoeg. Ik eet meestal 400 gram. Dit doe ik op verschillende manieren. Door in de ochtend groente in het ontbijt te verwerken en door in de middag een salade of smoothie te eten. Als je dit lastig vind kan je ook beginnen met wat cherry tomaatjes, paprika en komkommer bij je boterham te eten. Eet dan bijvoorbeeld 1 boterham minder. Maar nu terug naar dit lekkere ontbijt. Courgettes zijn niet alleen lekker, maar ze zitten ook boordevol goede dingen. Zo zijn courgettes rijk aan mineralen zoals kalium, wat goed is voor het gezond houden

Healthy brownies

Zo lekker dit! Zonder schuldgevoelens... Zoete aardappel ook wel bataat genoemd. Ik vind ze heerlijk. Mijn lijf verteerd zoete aardappels veel beter dan gewone aardappels. Dit komt omdat anders dan dat de naam doet vermoeden de zoete aardappel geen familie is van de aardappel. De aardappel behoort tot de nachtschadefamilie. De zoete aardappel is een plant uit de windefamilie. Zoete aardappel bevat in tegenstelling tot de aardappel geen zetmeel maar inuline. Inuline is een fermenteerbare vezel ook wel oplosbare vezel of prebiotica genoemd. Het is een voedingsstof voor je goede darmbacteriën. Inuline beschermt de plant tegen bevriezing. Psylliumvezel is een voedingsvezel ook wel niet-fermenteerbare of onoplosbare vezel genoemd. Dit zijn koolhydraten die niet door je darmen verteerd of opgenomen kunnen worden. Ze komen voor in de celwanden van planten en ze spelen onder andere een rol bij het ondersteunen van de spijsvertering en geven je een verzadigend gevoel na een maaltijd. Psylliumve

Gezond ondernemen

Mijn eerste podcast, hoe leuk is dat 😊 Gister was ik op locatie bij Soep Aalsmeer. Daniëlle Jonker nam haar 5e podcast op. De podcast gaat over gezond ondernemen. De eerste vraag die ze al haar gasten vraagt is. Hoe gezond ben jij vanochtend opgestaan? Ik dacht dat ik heel zenuwachtig zou zijn maar toen ik begon met praten ging het eigenlijk van zelf. Ik was een beetje vergeten hoe leuk ik het vind om te vertellen over mijn vak. Wat mijn visie is over gezond eten. Wat fermenteren is. Wat de lastige dingen zijn die je als ondernemer tegen komt maar vooral ook de leuke aspecten.  De laatste vraag die Danielle aan haar gasten vraagt brengt verbinding met de volgende gast. Zo leuk dit! Dankjewel 🙏🏻 Daniëlle. Ik ga zeker luisteren naar de volgende Podcast.  Ben je benieuwd hoe ons gesprek ging?  https://podcasts.apple.com/nl/podcast/gezond-ondernemen-met-soep-aalsmeer/id1513319902?l=en&i=1000482305398

Appeltaart overnight OATS

"Voor als je enorme zin hebt in Appeltaart" Ja joepie appeltaart en dat voor ontbijt. Dat kan toch niet gezond zijn denk je nu. Maar deze variant wel hoor. Om je vingers bij op te eten. Een ochtendfeestje. Ik ben er voor. Mijn kinderen vinden het heerlijk. Moeilijk? Welnee. Geduld ja - even wachten, maar dan heb je ook wat. Appels zijn overal ter wereld een erg geliefde fruitsoort. De vrucht is makkelijk mee te nemen, bevat geen vet en bevat weinig calorieën. Appels zijn rijk zijn aan vezels (wat hongergevoel voorkomt), ze zijn rijk aan polyfenolen (antioxidanten) & quercetine. Quercetine is een antioxidant die de dood van cellen door oxidatie en ontsteking van neuronen kan verminderen. In combinatie met havermout en kokos yoghurt op natuurlijke wijze gefermenteerd heb je een pre & probiotica ontbijt in een. En het is nog echt lekker ook :0) Bereidingstijd: 10 minuten Wachttijd: 12 uur Portie: 1 persoon Ingrediënten: 1 appel 1/4 citroen 2 grote eetlepels GRANOLA KANEE